Gapps uudisti Bygghemman markkinoinnin datavarastoinnin

Bygghemma halusi viedä markkinoinnin mittaamisen uudelle tasolle. BigQueryn, Supermetricsin ja data-analytiikkaosaamisen avulla Gapps uudisti Bygghemman datavarastoinnin.

Pähkinänkuoressa:

  • Tavoitteena oli rakentaa koneoppimismalleja, joiden avulla saadaan yhdistettyä online-markkinoinnin dataa Bygghemman brändeihin ja mitattua markkinoinnin vaikuttavuutta entistä paremmin.
  • Gapps uudisti Bygghemman markkinoinnin datavarastoinnin Supermetricsin ja BigQueryn avulla.
  • BigQueryssä olevan uudistetun datavaraston ansiosta Bygghemma voi nyt automatisoida sellaisia asioita, joita ei ihmisvoimin pystyttäisi tekemään ja joihin vanhat järjestelmät eivät taipuneet.
  • Tällä hetkellä ratkaisua hyödynnetään erityisesti mainonnan sisältöihin ja näkyvyyden optimointiin.
  • Laadukas datavarasto mahdollistaa koneoppimismallit, joiden avulla markkinointidata yhdistyy saumattomasti muihin liiketoiminnan mittareihin ja mainontaa voidaan optimoida entistä kannattavampaan suuntaan.

Bygghemma on Pohjoismaiden johtava rakennus-, sisustus- ja puutarha-alan verkkokauppa. Yritystä on aina johdettu datan avulla, joten kun kasvua haluttiin vauhdittaa ja ihmisten työpanosta siirtää manuaalisesta työstä strategisen tason suunnittelutyöhön, Bygghemma alkoi tutkia vaihtoehtoja rakentaa koneoppimismalleja, joiden avulla saadaan yhdistettyä online-markkinoinnin dataa Bygghemman brändeihin ja mitattua markkinoinnin vaikuttavuutta entistä paremmin.

Mukaan tähän työhön lähtivät Pohjoismaiden johtava Google Cloud -asiantuntija Gapps ja markkinointidatan hyödyntämisen supertähti Supermetrics, jotka molemmat olivat valmiita testaamaan ratkaisuja oikealla datalla. “Erityisesti meitä Gappsilla inspiroi tehdä töitä Bygghemman kaltaisten yritysten kanssa, joissa ymmärretään datan arvo ja mahdollisuudet”, sanoo Tuomas Lähteenmäki Gappsilta.

Olisi me varmaan itse jollain aikavälillä saatu jotain tehtyä, mutta oli ehdottoman tärkeää saada data-analytiikan osaamista Gappsilta, jotta homma saatiin eteenpäin.

- Juha Saarinen, Bygghemma

Markkinoilla on erilaisia työkaluja datan analysointiin, mutta Supermetrics valikoitui Bygghemman kumppaniksi, koska sen ratkaisu pystyi hakemaan dataa Bygghemman vaatimalla tarkkuudella. Gapps puolestaan tarjosi projektiin data engineering -osaamistaan BigQueryn ja Google Cloudin osalta. Näiden ketterien kumppanien kanssa saatiin nopeasti ja tehokkaasti tuloksia aikaiseksi.

ratkaisu bygghemman markkinoinnin dataan

“Olisi me varmaan itse jollain aikavälillä saatu jotain tehtyä, mutta oli ehdottoman tärkeää saada data-analytiikan osaamista Gappsilta, jotta homma saatiin eteenpäin”, Bygghemman Head of Traffic and Analytics Juha Saarinen tunnustaa.

Bygghemma oli jo kauan käyttänyt Googlen markkinointityökaluja, joten oli luontevaa laajentaa kehitystä entisestään Google Cloudin suuntaan. Gappsin ja Supermetricsin kanssa rakennetun ratkaisun avulla voidaan nyt automatisoida sellaisia asioita, joita ei ihmisvoimin pystyttäisi tekemään ja joihin vanhat järjestelmät eivät taipuneet. Tällä hetkellä ratkaisua hyödynnetään erityisesti mainonnan sisältöihin ja näkyvyyden optimointiin.

Meitä inspiroi tehdä töitä Bygghemman kaltaisten yritysten kanssa, joissa ymmärretään datan arvo ja mahdollisuudet.

- Tuomas Lähteenmäki, Gapps

Tulevaisuudessa Bygghemman tavoitteena on lisätä BigQueryn käyttöä tuomalla sinne lisää markkinointikanavia. Näin kaikki mahdollinen markkinointidata saadaan hyödynnettyä. Nyt kun datavarasto on kunnossa, niin markkinointidataa yhdistetään myös myös talous- ja varastodataan, jotta voidaan tehdä dataan pohjautuvia strategisia päätöksiä esimerkiksi tuotevalikoiman laajennuksesta ja investoinneista.

Bygghemman kanssa samaan konserniin kuuluvat muun muassa Netrauta ja Taloon.com

Lue aiheesta lisää

    Haluatko muuttaa markkinoinnin ja myynnin datan rahaksi? Ota yhteyttä.