Paluumuutto Googleen sai koko henkilöstön tuen

Muutama vuosi vieraissa osoitti Googlen ylittävän käyttäjäystävällisyydellään muut IT-ratkaisut, joita yrityksessä oli kokeiltu. Pouttu palasi yksimielisesti Googlen työkalujen pariin niiden helppokäyttöisyyden, mobiiliyhteensopivuuden, ja Gappsin teknisen tuen houkuttelemana.

Gapps oli Poutulle vanha tuttu

Googleen siirryttiin yhdessä tuumin ensimmäisen kerran jo vuonna 2012. Tuohon aikaan Pouttu kipuili vanhan Lotus Notes -järjestelmän mobiili- ja kalenterisynkronointiongelmien kanssa, ja vaihtoehtoihin tutustumisen jälkeen Google valikoitui voittajaksi Gappsin asiantuntijatiimin avustamana. Alansa johtavana yrityksenä Google kiinnosti tulevaisuusnäkymiensä vuoksi, ja erinomainen hinta-laatusuhde lisäsi vaihtoehdon houkuttelevuutta. Gappsin ja Poutun yhteistyö sujui mukavasti, ja Googlen silloiset työkalut pääsivät käytäntöön.

Googlen työkalut olivat kilpailijoita edullisemmat – se, mistä muiden tahojen kohdalla olisi joutunut maksamaan ekstraa, kuului Googlella peruspakettiin.

Nelisen vuotta myöhemmin Poutulla päädyttiin kuitenkin siirtämään tiedostonhallinta laatudokumentaation ja intranetin kehitysprojektin yhteydessä uuteen ympäristöön, ja tuolloin ratkaisuksi muodostui IT-tiimin jäsenille muualta tuttu Microsoftin Sharepoint. Näin ollen keväällä 2016 siirryttiin O365 -työkaluihin, joiden mukana kuvioihin tulivat Yammer, sähköposti, OneDrive ja Skype for Business.

Uuden ympäristön ongelmat saivat ikävöimään Googlea

Microsoftin ympäristö ei toiminut aivan Poutun odotusten mukaisesti. Monet tärkeät Excel- ja Sheet -tiedostot lakkasivat jostain syystä toimimasta OneDrivessa. Henkilökohtaista tukea ei ollut tarjolla eikä valtakunnallinen, englanninkielinen tukipalvelu palvellut toivotulla tavalla. Moni excel-taulukko korruptoitui prosessin aikana. Poutulle tärkeässä roolissa ollut mobiilityöskentely ei toiminut Microsoftin ympäristössä, minkä lisäksi myös kalenterin ja sähköpostin kanssa törmättiin yllättäviin haasteisiin.

Nopeasti ymmärrettiin, että Sharepointin pyörittäminen vaatisi yllättävän paljon kouluttautumista, omaa osaamista, sekä aktiivista asioiden selvittämistä. Ulkopuolisen avun käyttäminen tulisi turhan kalliiksi, joten Microsoft-ympäristössä pysyminen alkoi vaikuttaa mahdottomalta.

Google on alansa johtava yritys – sen kehitys ei pysähdy, mikä tekee tulevaisuuden näkymistä mielenkiintoisia.

- Jyrki Jaatinen, ICT-päällikkö, Pouttu

Paluuta Gappsille ei tarvinnut miettiä kahdesti

Onnekkaan sattuman johdosta Poutulta oltiin yhteydessä Gappsiin vain muutamaa päivää ennen Poutun vanhojen lisenssien poistamista Googlen järjestelmistä. Lisenssit saatiin palautettua ja Pouttu siirtyi takaisin Googlen pilvipalveluiden ja Gappsin tukiasiakkuuden pariin. Koska Googlen käyttöönotto Gappsin kanssa oli sujunut viime kerralla varsin mallikkaasti, oli Poutulla täysi luotto yhteistyöhön. Vuonna 2012 muutamia käyttäjiä oli vielä jännittänyt pilveen siirtyminen, mutta tällä kertaa tilanne oli toinen.

Kaikki olivat todella innoissaan paluusta Googlen työkaluihin ja ennen kaikkea siitä, että päästäisiin taas oikeasti hommiin.

Gappsin suomenkielinen tuki ja aktiivinen yhteydenpito olivat Poutulle erityisen tärkeässä asemassa. Siksi Gappsille palaamista ei tarvinnut juuri arpoa. Päätökseen vaikutti myös se, että Googlen nopean kehittymisen vuoksi resursseja aktiiviseen seuraamiseen ei juurikaan riitä. Kumppanuus Gappsin kanssa mahdollistaa ajan vapautumisen ydinosaamiseen, kun Gapps huolehtii ajan tasalla pysymisestä.

“Voimme luottaa siihen, että Gapps viestii meille kaikki tärkeimmät Googlea koskevat uutiset, joista voimme sitten itse valita meille sopivimmat kehityskohteet”, Jaatinen kertoo.

Onko yrityksesi viestinnässä tai työtavoissa kehitettävää? Varaa tästä linkistä sinun kalenteriisi sopiva tehokas 15 minuutin etäpalaveri Gappsin asiantuntijan kanssa.