Kirjoittaja
Kati Makkonen

Google Cloud Summit -konferenssin kuulumiset

07/10/2017   Google Cloud, Uusi työ

Tämän viikon tiistaina, 3.10., Google järjesti Google Cloud Summit -konferenssin Tukholmassa, joka ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa kokosi yhteen kaikki Google Cloud -teknologiat. Sebastien Marotte (VP EMEA, Google Cloud) avasi konferenssin ja sanoi, että päivän tavoitteena on herättää yleisö miettimään yritysten tämän päivän toimintaympäristöä ja sitä miten nopeassa tahdissa markkinat elävät. Sebastien kertoi Googlen olevan erittäin sitoutunut menossa olevaan muutokseen. Google haluaa olla rakentamassa sitä, mitä markkinassa seuraavaksi tapahtuu ja tarjota modernit teknologiat niin suurille kuin pienillekin toimijoille.

Tavoitteemme on järjestellä maailmassa oleva informaatio, tuoda se kaikkien ulottuville ja käytettäväksi.

Sebastien haastoi yleisöä miettimään markkinan muutosta ja sitä, mitä se tarkoittaa omien asiakkaiden tai oman yrityksen kannalta;

  • Millainen tulevaisuus tulee olemaan?
  • Miten me itse olemme mukana rakentamassa tulevaa?
  • Miten me huolehdimme siitä, että yrityksemme fokusoi tarpeeksi tulevaan, eikä tipu kehityksen kelkasta?

Jos yritys ei pyri aktiivisesti ennakoimaan tulevaa, tulevaisuus voi mennä ohisuun.

Eva Fors (Head of Nordics, Google Cloud) nousi Sebastienin jälkeen lavalle ja jatkoi markkinoiden muutoksesta puhumista. Hän vertasi pilvimarkkinan kehitystä matkapuhelinmarkkinaan. Kymmenen vuotta sitten ei puhuttu Androidista vaan Nokiasta. Nyt tilanne on kääntynyt päälaelleen. Pilvimarkkinassa käydään parhaillaan läpi samanlaista jättimäistä transformaatiota ja kaikki mitä viimeisen viiden vuoden aikana on tapahtunut, tulee osaltaan muokkaamaan tulevaisuutta. Innovaatiot rakennetaan moderneilla teknologioilla, joita myös Google Cloud tarjoaa yrityksille. Oleellista on muun muassa;

  • miten yritys hallitsee dataa ja kykenee hyödyntämään analytiikkaa
  • miten yritys kykenee hyödyntämään koneoppimista ja tekoälyä

Tärkeää Evan mukaan on myös se, onko yrityksesi pilvessä seuraavien 2-3 vuoden aikana. Ennusteiden mukaan tässä ajassa kaikki siirtyvät pilveen, eikä kehityksestä kannata jättäytyä jälkeen.

Evan puheenvuorossa käytiin myös läpi mielenkiintoisia McKinseyn ennusteita. 1960-luvulla arvioitiin, että Fortune 500 -listalla olevien yritysten keskimääräinen elinikä on 60 vuotta. Vuonna 2017 samaisen Fortune 500 -listan yrityksille annetaan keskimääräiseksi eliniäksi kymmenen vuotta. Ja vuonna 2020 ennustettu ikä on enää viisi vuotta. Maailma käy läpi suurta muutosta, kun isot yritykset eivät enää automaattisesti voitakaan pieniä yrityksiä. Voittajia ovat ne, jotka kykenevät olemaan muita nopeampia. Moderneja teknologioita hyödyntämällä yritykset voivat saavuttavat elintärkeää ketteryyttä ja nopeutta.

Eva antoi muutamia neuvoja, joiden avulla yritykset pärjäävät muuttuvassa maailmassa:

  • Ulkoista kysymykset, joihin et itse osaa vastata
  • Optimoi olemassa oleva ympäristö ja toimintatavat
  • Hyödynnä yhteistyöskentelyä
  • Pyri luomaan innovaatioita

Lopuksi Eva myös painotti Googlen olevan yritysten tukena ja kumppanina muutoksessa.

Jos te kaadutte, me kaadumme mukananne.

Teknologiajulkistuksia keynotessa ei kuultu, mikä ei sinänsä tullut suurena yllätyksenä, julkistihan Google keväällä San Franciscossa kasan uudistuksia. Sen sijaan Eva julkisti mielenkiintoisen yhteistyösuhteen, jonka Google ja Rolls-Royce ovat solmineet. Google Cloud -teknologioiden avulla merillä tullaan tulevaisuudessa näkemään autonomisia laivoja. Autonomisten laivojen liikkumiseen maailman merillä voi mennä vielä tovi aikaa mutta koneoppiminen ja tekoäly hyödyttävät Rolls-Roycea jo tänä päivänä, lisäten miehistön tehokkuutta ja turvallisuutta. Mielenkiinnolla jäämme odottamaan, mitä kaikkea tämä yhteistyö poikii.

Kati Makkonen
Head of Marketing and Communications
Katin vastuulla on viestiä asiakkaille kaikissa viestintäkanavissa sekä suunnitella ja toteuttaa liiketoimintaa tukevia aktiviteetteja yhdessä myynnin kanssa.

Ota yhteyttä