Kirjoittaja
Niko Kultalahti

Google+:n kuluttajaversio lakkautetaan

Kun Google julkaisi 8. lokakuuta blogissaan sulkevansa Google+:n kuluttajaversion heikon käyttöasteen ja palvelusta löydetyn haavoittuvuuden vuoksi, halusimme myös heittää oman kortemme kekoon ja kertoa mistä on kyse.

Google lakkauttaa Google+:n kuluttajaversion seuraavan 10 kk aikana. Pääsyynä tähän on palvelun API:sta (Application Programming Interface) löydetty haavoittuvuus. Haavoittuvuus on mahdollistanut käyttäjien joidenkin tietojen näkymisen kolmannelle osapuolelle ilman, että kyseisiä tietoja olisi määritelty julkiseksi.

Matti on antanut kolmannen osapuolen sovellukselle nimeltä Sneaky Software pääsyn hänen profiilinsa tietoihin sekä ystäviensä julkisesti jaettuun tietoon. Ystävien joukossa on Matin kollega Esko. Heikkoutta hyödyntämällä Sneaky Software on pystynyt näkemään myös Eskon profiilin tiedot jotka on jaettu Matin kanssa, mutta jotka eivät kuitenkaan ole julkisesti olleet jaossa.

Heikkouden takia noin 500 000 Google+ kuluttajaversion käyttäjien tietoja on saattanut olla näkyvissä kolmannelle osapuolelle. Nämä tiedot ovat Google+ palvelussa olleita ns. staattisia tietoja kuten käyttäjän nimi, sähköpostiosoite, osoite, sukupuoli ja ikä. Muuta palveluun liittettyä tietoa tai muiden palveluiden tietoja, kuten viestien sisältöä, puhelinnumeroita, Google -tunnuksien tietoja tai G Suiten sisältöä ei ole ollut näkyvillä. Google ei kuitenkaan yrityksistä huolimatta löytänyt mitään viitteitä siitä, että jokin taho olisi huomannut haavoittuvuuden ja hyväksikäyttänyt sitä ja täten saanut käyttäjätietoja haltuunsa.

Google+:n kuluttajaversio onkin ollut hieman vastatuulessa koko olemassaolonsa ajan eikä ole pystynyt haastamaan muita sosiaalisen median palveluita. Nyt Googlen on tarkoitus keskittyä palvelun kanssa yritysten tarpeisiin, jolloin yritykset voivat luoda oman sisäisen sosiaalisen median kanavan. Google lupaa paljastaa uusia yrityksiä kiinnostavia ominaisuuksia jo lähipäivinä.

Mikäli sinulla herää kysymyksiä yrityksesi Google+:n käyttöön tai tietoturvaan liittyen ja keskustella Gappsin asiantuntijan kanssa aiheesta, niin laita meille viestiä.

Niko Kultalahti
Manager of Growth Marketing

Lue lisää samanlaisia artikkeleita

Haluatko uusimmat kirjoitukset uunituoreina?

Ota yhteyttä