Kirjoittaja
Leo Ahti

Kokemukseni etätyöskentelystä

07/12/2016   Google Cloud, Uusi työ

Kaksi viikkoa töissä, ylimääräiset salibandyharjoitukset ja polvi rikki. Näin alkoi työurani Gappsilla!

Kun arkipäiväisetkin asiat muuttuivat hankaliksi, mielessä alkoi pyöriä ajatukset siitä, miten kipeä polvi tulee vaikuttamaan työskentelyyni uudessa työpaikassa. Kulkeminen jalkapuolena työpaikalle ja takaisin osoittautui todella hankalaksi, joten ajattelin kokeilla ensimmäistä kertaa, kuinka etätyön tekeminen onnistuisi.

Aiemmat kokemukseni eivät olleet mairittelevia.

Aikaisemmissa työpaikoissani minulla ei ollut etätyömahdollisuutta. Pelkästään valituille asiantuntijoille ja johtoportaan henkilöille etätyöskentely oli sallittu. Heille ATK-tuki kävi asentamassa erillisen sovelluksen, jonka kautta oli mahdollista ottaa yhteys järjestelmiin työverkon ulkopuolelta. Tämäkin mahdollisuus oli sidottu työkannettavaan, joten jos sitä ei ollut mukana, niin se siitä.

Opiskeluaikanani joihinkin yliopiston järjestelmiin oli mahdollista päästä käsiksi VPN-yhteyden avulla. Yhteyden luominen vaati aina työstämistä, välillä tuuriakin, eikä käyttökokemus ollut ikinä kovin mairitteleva.

Tilanteeni vaati uutta lähestymistapaa.

Vaikka töissä vannottiin kaiken toimivan, aikaisempien kokemusteni pohjilta olin aluksi hieman skeptinen siitä, mitä kaikkia toimenpiteitä oikeasti pystyisin kotoa käsin hoitamaan.

Lähestyin tilannettani listaamalla kolme kriittistä toimenpidettä, jotka olivat työni kannalta oleellisia:

  1. Pääsy tiedostoihin ja niiden muokkaaminen yhdessä muiden kanssa
  2. Muiden tukijärjestelmien ja tietokantojen käyttö
  3. Palavereihin osallistuminen ja neuvottelujen pitäminen

Käyn seuraavaksi läpi, kuinka pystyin taklaamaan nämä kaikki kotoa käsin, jalkaa rasittamatta.

1.Tiedostot

Googlen pilvipalveluthan ovat täysin pilvipohjaisia, jolloin kaikki palvelut ovat käytettävissä selaimen tai natiiviapplikaation kautta milloin tahansa, mistä tahansa ja millä laitteella tahansa.

Mitä tiedostoihin tulee, minun ei tarvinnut kuin kirjautua työpaikan Google-tunnuksilla palveluun sisään kotitietokoneellani ja kaikki Google Driven tiedostot olivat saman tien ulottuvillani.

Toimisto-ohjelmistot ja niiden kollaboraatio-ominaisuudet toimivat myös täysin selainympäristössä, jolloin pääsin muokkaamaan dokumentteja, kommentoimaan niitä ja automaattinen tallennus piti huolen siitä, että kaikki muutokset myös säilyivät.

Tiedostojen käyttöoikeudet pystyin jakamaan helposti joko työkavereille tai yhteistyökumppaneille, jolloin kaikki pääsivät saman tiedoston kimppuun, eikä syntynyt useita hallittavia versiota.

2.Muut järjestelmät

Google-tunnistautuminen on levinnyt laajalti Googlen kokonaisuuden ulkopuolisiin ratkaisuihin, jolloin jokaiseen systeemiin ei tarvitse keksiä ja muistaa erillistä salasanaa. Koska Google-tunnukseni oli kirjattu käyttäjäksi järjestelmiin, niin pääsin niihin sisälle vain klikkaamalla “Connect with Google” -nappulaa, vaikka olinkin työverkon ulkopuolella.

Googlen yritysratkaisujen tavoin monet muutkin järjestelmät ovat nykyään SaaS-pohjaisia, jolloin niitä ei tarvitse asentaa erikseen jokaiselle laitteelle ja näin rakas kotikoneeni säästyi turhilta ohjelmistoasennuksilta.

3.Palaverit

Googlen sovellusten välillä on paljon integraatioita ja tästä hyvä esimerkki on Kalenteri. Kalenterissa on yhteys mm. Google Hangoutsin videopuheluun, sähköpostiin ja Google Driveen.

Kun kaikkiin saamiini tai lähettämiini kalenterikutsuihin muodostui automaattisesti videopuhelulinkki, ei ollut väliä, olinko paikan päällä vai kotona, pääsin aina osallistumaan tapaamiseen videoyhteydellä. Kuvayhteys ja ääni oikeasti pelitti, vaikka käytössäni oleva verkko oli välillä heikohko tai osallistuin palaveriin esimerkiksi kännykällä.

Jos kutsun vastaanottajalla ei ollut vielä työpaikkansa puolesta Googlen ratkaisuja käytössään, hän pääsi osallistumaan videopuheluun suoraan kalenterikutsun linkin kautta, ilman asennuksia tai erillisiä kirjautumisia.

Mitä kokemukseni opetti minulle?

Nykypäivän asiantuntijatyö haastaa tietohallintoa, sillä työvälineiden ja palveluiden pitää joustaa työn mukana. Kun työn tekeminen ei ole enää aika- ja paikkasidonnaista ovat vaikutukset sekä työn tehokkuuden että mielekkyyden kannalta positiivisia. Googlen ratkaisujen keskiössä ovatkin helppous, toimivuus ja se, että ne taipuvat tilanteen edellyttämällä tavalla, vaikka onnetar ei muuten aina olisikaan suosiollinen.

Vaikka polveni onkin nykyään melkein entisellään, kokemukseni työn tekemisestä toimiston ulkopuolella ei ole. Kun talvi on taas yllättänyt autoilijat, julkisen liikenteen ja jopa itsenikin, niin on helpottavaa tiedostaa, että aina on mahdollisuus laittaa kotona kahvi valumaan, avata tietokone ja hoitaa työasiat myös kodin lämmössä!

Kiinnostaako etätyön tarjoamat mahdollisuudet? Autamme mielellämme!

Leo Ahti
Google Cloud Specialist
Leo etsii yhtymäkohtia Googlen pilvipalveluiden ja yritysten muutostarpeiden välillä. Kun kokonaisuus on hahmotettu oikein, voidaan tarjota parhaita ratkaisuja ja viedä projekteja onnistuneesti maaliin.

Ota yhteyttä