Kirjoittaja
Kati Makkonen

Miten yrityksen viestintä muuttuu sosiaalisen intran myötä?

16/02/2017   Universe, Uusi työ

Kaisa Hilden, Ylen viestinnästä, kirjoitti taannoin Universen blogiin siitä, miten yrityksen sisäinen viestintä muuttuu sosiaalisen intranetin myötä. Hänen mukaansa alussa vaikeinta oli irtipäästäminen vanhasta ja totutusta tavasta viestiä. Kun jokaisella työntekijällä on yhtälailla mahdollisuus tuottaa sisältöä sosiaalisessa intrassa, on keskustelujen kontrolloiminen mahdotonta. Kaisa ehdottaa lukijalle alkuun seuraavanlaista ajatusleikkiä: “Mitä tapahtuisi, jos viestintäyksikkö ei hallitsisikaan kaikkea yrityksen sisällä tapahtuvaa keskustelua?”

Toimintatapojen muutos herättää luonnollisesti meissä jokaisessa erilaisia “mitä jos” -kysymyksiä, jotka voivat sävyltään olla hyvinkin erilaisia. Itselleni tuo Kaisan esittämä kysymys herättää toiveikkaan olon;

Mitä jos…

  • saisin ääneni kuuluviin yrityksemme sisällä myös niissä tiimeissä, joiden kanssa en istu yhteisissä palavereissa?
  • voisin kertoa mielipiteeni yrityksemme ajankohtaiseen uutiseen silloin kun se saa minut innostumaan ja voin kontribuoida tietämykseni vuoksi koko yritystä hyödyttävällä tavalla?

Itse näen, että mahdollisuuteni osallistua keskusteluihin lisää vaikutusmahdollisuuksiani yrityksemme sisällä ja sitouttaa minua työntekijänä. Jos jokin meneillään oleva asia saa minut innostumaan, haluan ehdottomasti jakaa tuntemukseni muille ja kenties näin ollen myös saada heidät innostumaan. Yhtälailla haluan kuulla mitä mieltä kollegani ovat, sillä koen usein ahaa-elämyksiä kun kuulen miten eri näkökulmista erilaiset ihmistyypit asioita pohtivat. Yrityksen henkilöstön erilaisuus on ehdoton rikkaus, mille pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia tulla esille.

Suosittelen lämpimästi lukemaan Kaisan kirjoituksen kokonaisuudessaan. Hän kertoo omien kokemustensa pohjalta miten yrityksen sisäinen viestintä muuttuu kun perinteinen intranet korvataan sosiaalisella intralla, miten sisäisen viestinnän rooli muuttuu ja mitä asioita olisi hyvä tiedostaa liikkeelle lähdettäessä. Kirjoituksen lopussa Kaisa vastaa lisäksi seuraaviin “mitä jos”-kysymyksiin, jotka luonnollisesti mietityttävät, kun harkitaan sosiaaliseen intraan siirtymistä:

Mitä jos….

  • joku kirjoittaa jotain vähemmän mairittelevaa?
  • jotain luottamuksellista jaetaan vahingossa väärille henkilöille?
  • joku jakaa jotain yrityksen ulkopuolisille kontakteille?

Lue kirjoitus kokonaisuudessaan täältä.

Kati Makkonen
Head of Marketing and Communications
Katin vastuulla on viestiä asiakkaille kaikissa viestintäkanavissa sekä suunnitella ja toteuttaa liiketoimintaa tukevia aktiviteetteja yhdessä myynnin kanssa.

Ota yhteyttä