Kirjoittaja
Nina Uhlenius

Osaamisen kehittäminen kasvuyrityksessä

22/03/2018   Gapps

Viime vuosi vedettiin ennätystahdilla ja tämän vuoden alusta olemmekin saaneet jo monta uutta gappsilaistä mukaan menoon. Kasvuyrityksen kulttuuri on nopeatempoinen ja eteenpäin menevä, joten myös henkilöstöltä odotetaan paljon.

Mitä yritys voi tehdä osaamisen kehittämiseksi ja miten toisaalta kannustaa henkilöstöä kehittymään ja oppimaan?

Osaamisen kehittäminen on yrityksen tärkeimpiä kilpailuetuja. Osaamisen kehittäminen ei ole vain yksittäisten työntekijöiden kouluttamista, vaan koko organisaation kehittämistä ja siten siis panostus tulevaan menestymiseen. Siksi siihen pitäisi ihan jokaisen yrityksen panostaa.

Osaamisen kehittämisen näkökulmasta on tärkeää tarjota puitteet osaamisen kehittämiselle: avoimen ja oppimiselle ihanteellisen ympäristön, jossa tietoa jaetaan ja uuden kokeiluun kannustetaan. Vaikka yrityksillä on suuri rooli, lähtee kaikki lopulta kuitenkin aina yksilöstä itsestään. Kukaan ei voi pakottaa oppimaan ja opettelemaan uutta, jos motivaatio ja kiinnostus puuttuu. Kursseille passittaminen ja yrityksen koulutustilaisuuksissa istuminen on näissä tilanteissa hukkaan heitettyä aikaa. Kyse ei siis ole pelkästään tiedon ja taitojen kasvattamisesta, vaan asenteista, arvoista ja ajattelutapojen muutoksesta.

Miten me ylläpidämme ja kehitämme asiantuntijoidemme osaamista?

Lähdemme aina siitä, että meidän asiantuntijat haluavat olla alansa parhaita ja siksi myös haluavat kehittää itseään. Jokaiselta pitää siis löytyä se motivaatio ja palo kehittää itseään. Se on myös se lähtökohta, jolla uusia tekijöitä Gappsille rekrytoidaan – jos yhteistä kiinnostuksen kohdetta ei löydy, todetaan, että ehkä emme ole toisillemme sopivia.

Uskon yhdessä oppimiseen. Opimme parhaiten tekemällä sitä, mistä innostumme ja mikä haastaa meitä sopivassa suhteessa, yhdessä muiden kanssa. Niinpä olemmekin panostaneet sisäiseen tiedon jakamiseen. Pidämme säännöllisiä koulutushetkiä, joissa kollegat opettavat toisiaan ennalta sovitusta aiheesta. Keskustelun ja yhdessä tekemisen kautta on mahdollisuus oivaltaa, kehittyä ja kehittää koko organisaation toimintaa. Tiedon jakamiseen kannustaa myös viikottaiset koko firman viikkopalaverit, joissa jokaisen tiimin kuulumisia, onnistumisia ja haasteita käydään läpi porukalla.

Kynnys oppimiselle on pyritty siis tekemään mahdollisimman matalaksi. Työntekijämme jakavat tietoa esimerkiksi kirjojen muodossa toisilleen. Universessa meillä on oma kanava  nimeltään Book Club, jossa työntekijät heittelevät toisilleen kirjasuosituksia, lainaavat toimistolla jo olevia kirjoja keskenään ja ehdottavat toimistolle tilattavaksi uusia julkaisuja ja työn tekemistä helpottavaa materiaalia. Myös seminaari- ja blogisuositukset lentelevät tuon tuosta chatissa.

Vaikka kursseilla istuminen onkin ehkä hieman vanhanaikaista, kyllä meilläkin moni edelleen osallistuu kursseille, luennoille ja seminaareihin silloin tällöin. Näiden edellytyksenä on kuitenkin se, että sen pitää antaa jotain konkreettista, mikä helpottaa työssä menestymistä ja asiantuntijana kasvamista. Kannustamme työntekijöitämme jakamaan materiaalit ja opit tiivistyksen muodossa, jolloin myös kollegat pääsevät tutustumaan siihen, mitä työkaveri on päivän aikana opiskellut.

Tärkeintä kaikessa osaamisen kehittämiseen tähtäävässä toiminnassa on se, mitä työntekijälle jää käteen kun hän kävelee pois luentosalista, yhteisestä keskusteluhetkestä tai kirjan lukemisesta. Jokainen päättää itse miten uuden tiedon hyödyntää. Siinäpä se juju onkin; kun ala kiinnostaa, se tarjoaa jatkuvasti kutkuttavia oppimismahdollisuuksia, joita haluaa päästä kokeilemaan käytännössä ja jakamaan kollegoille.

Nina Uhlenius
Manager of People and Culture

Lue lisää samanlaisia artikkeleita

Haluatko uusimmat kirjoitukset uunituoreina?

Ota yhteyttä