Kirjoittaja
Ville Syväluoma

Uudistunut Google Hangouts Chat on nyt täysiverinen yritystyökalu

Viime yönä Suomen aikaa Google julkisti aiemmin beta-vaiheessa olleen, uuden Hangouts Chatin yleisesti saataville. Chat-palvelu on nyt käytettävissä kaikilla G Suite-lisenssitasoilla ja se integroituu luontevasti muihin Googlen ydinpalveluihin.

Chat-palvelun uudet ominaisuudet, kuten keskusteluhuoneet ja niiden integroituminen Google Driveen sekä kalenteriin mahdollistavat viestinnän lisäksi myös tehokkaamman työn tekemisen.

Uudistunut Hangouts Chat aktivoituu automaattisesti kaikille käyttäjätileille, ellei organisaation G Suite -asetuksista ole kytketty automaattista päivitystä erikseen pois päältä. Mikäli automaattiset päivitykset on kytketty pois päältä, uudet ominaisuudet vaativat manuaalisen aktivoinnin hallintapaneelista.

Hangouts Chatia voi käyttää web-käyttäliittymässä osoitteessa chat.google.com tai lataamalla sovelluksen joko koneelle tai mobiililaitteelle osoitteesta get.google.com/chat

Google panostaa vahvasti tekoälyn hyödyntämiseen kaikissa G Suite -ydintuotteissaan.

Uudesta Hangouts Chatista on povattu mm. Slackin haastajaa. Chat-palvelun uudet ominaisuudet, kuten keskusteluhuoneet ja niiden integroituminen Google Driveen sekä kalenteriin mahdollistavat viestinnän lisäksi myös tehokkaamman työn tekemisen. Uusia ominaisuuksia ovat myös ns. ketjutetut keskustelut sekä chat-botit.

Google panostaa vahvasti tekoälyn hyödyntämiseen kaikissa G Suite -ydintuotteissaan. Ei siis ole ihme, että myös Hangouts Chat on kehitetty koneoppimista hyödyntäväksi ratkaisuksi, joka pyrkii oppimaan käyttäjiensä toimintamalleista ja ennakoimaan heidän tarpeitaan mahdollisimman tehokkaasti.

 

Mitä uusi Hangouts Chat tarjoaa?

Uudistettu chat-palvelu tuo entistä enemmän hallittavuutta keskusteluihin. Voit käyttää huoneita tiimijäsenten hallintaan.

 

Chat-keskusteluissa pystyt hyödyntämään olemassa olevia chat-botteja, kuten @Meet -bottia, joka tarkastaa keskusteluun osallistuvien henkilöiden kalentereista vapaat ajat ja varaa heiltä haluamasi ajan. 

 

Pysyt helpommin perillä Google Drivessa tapahtuvista asioista @Drive -botin avulla, kuten esimerkiksi saamalla ilmoituksia sinulle jaetuista tiedostoista.

 

Keskusteluihin on myös mahdollista lisätä ulkopuolisia, 3. osapuolen botteja kuten esimerkiksi Trellon, Asanan, Jiran, GitHubin ja Giphyn botit. Lisäksi organisaatiot voivat luoda omia, täysin kustomoituja chat-botteja.

 

Huomioita Hangouts Chatin ominaisuuksista:

  • Hangouts Chatissa on kolmenlaisia keskustelutapoja: henkilökohtaiset keskustelut (kahden henkilön välillä), ryhmäviestit (monen henkilön kesken) sekä huonekeskustelut (hallitumpi keskustelu useamman henkilön, esim. tiimin, kesken).
  • Chat-ilmoituksia on mahdollista hallita asetuksista (ratas-ikonin takaa).
  • Mikäli pikaviestikeskusteluiden historia on aiemmin laitettu pois päältä, täytyy Hangouts Chat kytkeä manuaalisesti päälle. Huonekeskustelut säilyttävät keskusteluhistorian aina.
  • Jos verkkotunnuksenne (domain) on osallistunut Hangouts Chat Early Adopter Programiin, niin asetukset tulevat säilymään entisellään. Nämä asetukset ovat määriteltävissä hallintakonsolissa kohdassa Apps > G Suite > Hangouts Chat
  • Hangouts Chat on heti yhteensopiva Google Vaultin kanssa. Google Vault, eli e-discovery ja retentioratkaisu, on saatavilla G Suite Business ja G Suite Enterprise -lisenssin omaavilla yrityksillä.

 

Uusi Hangouts Chat on yhteensopiva Hangoutsin vanhan version kanssa. Organisaatiot voivat hyödyntää siirtymäaikana molempia ratkaisuja varmistaen ettei mikään viesti jää huomaamatta. Kaikki henkilökohtaiset keskustelut lähetetään sekä uuteen Hangouts Chatiin että vanhaan Hangoutsiin automaattisesti.

Ville Syväluoma
Google Cloud Technical Trainee

Lue lisää samanlaisia artikkeleita

Haluatko uusimmat kirjoitukset uunituoreina?

Ota yhteyttä