Kirjoittaja
Niko Kultalahti

Google Cloud Next '20 kiteytettynä - Viikko 2: Tuottavuus ja yhteistyöskentely

COVID-19 tilanteesta johtuen vuosittain toistuva Google Cloud Next -tapahtuma järjestetään tänä vuonna virtuaalisesti. Tapahtuma kestää yhdeksän viikkoa siten, että joka viikko keskitytään tiettyyn aihealueeseen, jonka ympärille on järjestetty massiivinen määrä erilaisia sessioita ja puheenvuoroja. Pääset ilmoittautumaan ja näkemään koko tapahtuman agendan täältä.

Päätimme luoda blogisarjan, johon kerätään jokaiselta viikolta olennaisimmat uutiset ja tärpit kiteytettynä. Alta pääset sarjan muihiin julkaisuihin:

Tässä artikkelissa käsitellään seuraavia aiheita:

1. G Suite
1.1 G Suiten visio tulevaisuuden työtilasta
1.2 Esittelyssä G Suite Essentials: Helpoin ja nopein tapa aloittaa työskentely mistä tahansa turvallisesti
1.3 Tietoturvallisen etätyön mahdollistaminen G Suiten avulla
1.4 Viestintä G Suitessa: Gmailin, Chatin, Meetin ja muiden sovellusten tulevaisuus
1.5 G Suite Microsoftin ja muiden kolmansien osapuolten sovellusten kanssa
1.6 G Suiten esteettömyysominaisuudet osallistamisen lisäämiseksi
2. Android Enterprise
2.1 Varusta työntekijät Androidilla
2.2 Androidin tietoturvasta
2.3 Uusia ja tulevia ominaisuuksia Android Enterpriseen
3. Chrome Enterprise
3.1 Etätyöskentely Chrome Enterprisen avulla
3.2 Uusia ja tulevia ominaisuuksia Chrome Enterpriseen
3.3 Chrome OS -käytön kasvattaminen tehokkaalla muutoksenhallinnalla
3.4 Chrome OS: Pilveen rakennettu moderni OS-arkkitehtuuriin

 

1. G Suite

1.1 G Suiten visio tulevaisuuden työtilasta

  • COVID-19 nopeuttaa yritysten siirtymistä joustavampiin ja hajautettuihiin työskentelymalleihin
    • Tutkimuksen mukaan 80 % työvoimasta haluaisi työskennellä ainakin ajoittain kotoa käsin
    • 74 % talousjohtajista aikoo siirtää ainakin osan työntekijöistä työskentelemään etätöihin COVID-19 jälkeen
  • Siirtämällä työntekijät etätöihin tai ainakin joustavampiin työmalleihin, yritykset voivat säästää rahaa, pienentää hiilijalanjälkeään tai jopa muuttaa toimistotilaa muuhun käyttöön
  • Monet yritykset käyttävät edelleen vanhaa teknologiaa, joka tekee sopeutumisen etätyöhön tai joustavaan työntekoon hankalaksi.
  • Antamalla työntekijöille joustavuutta työntekoon – ei pelkästään aika- ja paikkariippumattomaan työhön, mutta myös vapautta käytettäviin työkaluihin – auttaa sekä työntekijöitä että työnantajia valmistumaan tulevaisuuteen.
    • G Suite on suunniteltu alusta asti tukemaan tätä ajatusta ja tarjoamaan joustavuutta työntekoon.

1.2 Esittelyssä G Suite Essentials: Helpoin ja nopein tapa aloittaa työskentely mistä tahansa turvallisesti

  • Deloitten tutkimuksen mukaan 36 % ihmisistä työskentelee kotona COVID-19 jälkeen
  • Usein yritetään ratkaista ongelmia työkalu kerrallaan, eikä osata katsoa kokonaisuutta, joka johtaa haasteisiin tiedonkulun ja integraatioiden osalta
  • 86 % ihmisistä kokee yrityksen verkossa tapahtuvan kommunikoinnin heikkona ja 75 % sanoo, että tieto ei kulje ollenkaan.
  • Oikeilla työkaluilla on suuri merkitys toimivan ja tuottavan etätyön kokemisessa.

Google julkisti keväällä uuden tuotteen nimeltään G Suite Essentials:

  • Tarkoituksena on tehdä tiimeille mahdollisimman helpoksi hankkia työkalut, jotta työskentely olisi tässäkin ajan hetkessä mahdollisimman toimivaa ja tuottavaa
  • Erittäin nopea käyttöönotto, kun tietoja ei tarvi migroida, eikä käyttöönottoon tarvitse IT:tä, vaan tiimi voi itsenäisesti ottaa työkalut käyttöön
  • Se on helppo ja nopea ottaa käyttöön missä tahansa ympäristössä ja se toimii hyvin myös Microsoft Officen kanssa
  • Kaikki tarvittava yhdestä paikasta. Ei monia eri työkaluja eri toimittajilta.
    • G Suite Essentials pitää sisällään Google Meet -videoneuvottelutyökalun, Google Driven tiedostojen tallennukseen sekä Google Docs-, Sheets- ja Slides-toimistotyökalut

gsuite essentials esittely englanniksi

1.3 Tietoturvallisen etätyön mahdollistaminen G Suiten avulla

G Suite auttaa IT-järjestelmänvalvojia antamaan työntekijöille ja sidosryhmille mahdollisuuden työskennellä nopeasti etäyhteyden kautta, vaarantamatta turvallisuutta.

Perinteiset lähestymistavat rakennettiin paikallisiin ympäristöihin, mutta nyt tuottavuuden sovellukset ja data sijaitsevat pilvessä. Google painottaa sen kykyä tukea yrityksiä pilvipalveluiden hyödyntämisessä vahvan asiantuntijuuden ja kokemuksen perusteella, sillä Google ja sen tarjoamat yrityspalvelut toimivat samassa infrastruktuurissa. Yritys on rakentanut pilvipalveluihin perustuvia suojauksia, joita se käyttää myös itse päivittäin. Googlen erottuu sen turvallisuudessa koska sen ohjelmat ollaan rakennettu alusta lähtien pilveen, sillä on Googlen mittakaava ja vahvuus tekoälyssä.

Suojattu sähköposti on alue, josta Google on erityisen ylpeä. Yrityksen työntekijät kertovat, että Gmailissa on 99,9%+ tarkkuus estää roskapostia ja yrityssähköpostiviestien huijauksia. Tietoturva-avaimet ja keskitetty laitehallinta ovat myös esimerkkejä Googlen luomista turvallisuusratkaisuista. Googlen sisäiset tilastot osoittavat, ettei yritys ole havainnut yhdenkään tilin kaappausta tietoturva-avaimen käyttöönoton jälkeen ja G Suiten laitehallinnan kautta hallitaan jo yli 110 miljoonaa laitetta. Se osoittaa, että G Suite tarjoaa järjestelmänvalvojille yksinkertaisempia ja virtaviivaisempia tapoja hallita käyttäjiä ja laitteita, varmistaa vaatimustenmukaisuus ja pitää tiedot turvassa.

Tässä esimerkki, kuinka eri suojausominaisuudet toimivat yhdessä G Suitessa:

  1. Oletuksena päällä oleva päätepisteiden hallinta (eng. Default-on endpoint management). Järjestelmänvalvojat voivat hyödyntää tätä esimerkiksi suojatakseen tilejä kaappauksilta tai pyyhkiäkseen tilejä. Käyttäjien ei tarvitse asentaa erikseen laitteenhallintasovelluksia.
  2. Kontekstiin perustuva pääsynhallinta (eng. Context-aware access). Järjestelmänvalvoja voi lisätä ylimääräisen tietoturvakerroksen, missä pääsyä yritystietoihin hallitaan käyttäjän luotettavuuden lisäksi myös käyttöympäristön, kuten laitteen tilan, perusteella.
  3. Turvallisuuskeskus + tietojen häviämisen estäminen (Security Center + DLP). Kun järjestelmänvalvoja haluaa tarkistaa esimerkiksi yrityksen tileihin kohdistuvia mahdollisia hyökkäyksiä tai epäilyttäviä laitteentoimintoja, hän näkee kaiken tarvittavan tiedon kirjautumalla turvallisuuskeskukseen. Oletetaan, että yksi taulukoista kertoo hänelle, että joitain arkaluontoisia tietoja, kuten luottokorttinumeroita sisältäviä tiedostoja, ollaan jaettu ulkoisesti. Siitä on ilmoitettu käytössä olevan DLP-käytännön mukaisesti ja järjestelmänvalvoja avaa tutkintatyökalun, mikä on vain yhden napsautuksen päässä taulukosta ja näin hän voi välittää tiedon menetyksen.

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, kuinka G Suiten tuoteominaisuudet toimivat yhdessä.

1.4 Viestintä G Suitessa: Gmailin, Chatin, Meetin ja muiden sovellusten tulevaisuus

Lähtökohta / nykyhetki:

Koronaviruksen myötä etätyöskentelyn kasvanut määrä on nostanut viestintäsovellusten merkitystä entisestään, eikä merkityksen nähdä laskevan myöskään tulevaisuudessa. Gartnerin maaliskuussa 2020 toteuttama tutkimus näyttää, että jopa 74% vastanneista talousjohtajista kertoi, että heidän yrityksensä aikoo siirtää joitain aiemmin vain paikan päällä työskenteleviä henkilöitä etätyöskentelyyn pysyvästi.

Google reagoi tähän muutokseen mm. seuraavin tavoin:

  • Yritys tarjosi Google Meetin premium-ominaisuudet kaikkien G Suite -käyttäjien saataville
  • Google Meet muutettiin maksuttomaksi kaikille (myös heille, jotka eivät ole G Suite -asiakkaita). Tämä on edelleen voimassa: jokainen, joka omistaa Google-tilin, voi hyödyntää maksuttomasti Google Meet -videoneuvotteluohjelmaa joko kirjautumalla osoitteeseen meet.google.com tai avaamalla ohjelman Gmailista
  • Meet-sovellukseen lisättiin uusia, parantavia ominaisuuksia, kuten mukautuvat asettelut, taustamelun poistaminen ja hämärän tilan valaistus
  • Google Chat -sovellukseen lisättiin myös uusia ominaisuuksia, kuten viestiminen verkkotunnuksen ulkopuolisten käyttäjien kanssa, viestien muokkaaminen ja Hangoutsin integraation helpottaminen Chatiin mm. mahdollistamalla viestien siirtämisen Gmailiin
  • Google Voice ja Chat on käytettävissä suoraan Gmailista G Suite -käyttäjille

Uutta:

Google esitteli uuden “kodin” työnteolle: se on integroitu työalusta mikä yhdistää mm. Google Meetin, Chatin ja Gmailin yhteen paikkaan. Uuden alustan avulla tehostetaan työntekoa, helpotetaan tiimien välistä yhteistyötä työntekijöiden sijainnista riippumatta ja vähennetään tarvetta hyppiä sovelluksesta toiseen. Se yhdistää työnteon ydinosat, kuten ääni- ja videopuhelut, chatin, sähköpostin, dokumenttien parissa yhdessä työskentelyn ja tehtävien hallinnan. Tämä uusi integroitu työalusta tulee osaksi Gmailia, eli sen hyödyntämiseksi ei ole tarvetta ladata uutta sovellusta. Ominaisuudet tulevat voimaan sekä verkossa että mobiilissa.

gsuite työn uusi koti

Katso myös Googlen tuottamat materiaalit työnteon uudesta kodista:

Uudessa alustassa on myös mahdollista hyödyntää kolmansien osapuolten sovelluksia (kuten CRM tai kustannusraportointityökalu) integroimalla ne suoraan Gmailiin.

Löydät lisätietoa aiheesta Google Cloudin blogista

1.5 G Suite Microsoftin ja muiden kolmansien osapuolten sovellusten kanssa

  • Keskisuurissa yrityksissä on noin 129 erilaista sovellusta, jotta työt saadaan tehtyä.
  • Mikäli 3. osapuolen työkalut ja sovellukset eivät juttele keskenään selvästi, niin aikaa kuluu ja tuottavuus heikentyy. Tutkimuksen mukaan vuodessa kulutetaan 32 päivää navigoiden eri sovellusten välillä, jos homma ei rokkaa.
  • G Suite on rakennettu toimimaan saumattomasti 3. osapuolten sovellusten kanssa jota henkilöstö jo käyttää (kuten Slack, Confluence, Salesforce, Adobe, Box, Trello jne.).
  • Yritykset tarvitsevat alustan, johon pystyy saumattomasti integroimaan eri sovelluksia.
  • G Suitessa myös mobiilissa on mahdollista työstää Excel-tiedostoja
  • Suoraan Outlookista voi aloittaa Google Meetin -videopuhelun
  • Google Docsiin, Sheettiin & Slideen on mahdollista asentaa useita kolmansien osapuolten laajennuksia (add-ons)

1.6 G Suiten esteettömyysominaisuudet osallistamisen lisäämiseksi

  • 15 % maailman väestöstä on jonkinlainen vamma liittyen näköön, kuuloon, motoriseen tai kognitiiviseen toimintaan
  • Ei jätetä ketään, vaan osallistetaan kaikki. Osallistetaan, koska:
    • Paremmin koulutettua työvoimaa
    • Suurempi määrä potentiaalisia ja tuottavampia työntekijöitä
    • Uusia liiketoimintamahdollisuuksia
    • Se on oikein
    • Sillä on suuri vaikutus ihmisten elämään
    • Onnellisempi ja tuottavampi organisaatio
    • Osallistaminen johtaa parempiin päätöksiin
  • Käytetään käytettävissä olevia työkaluja ja ominaisuuksia:
    • Automaattinen reaaliaikainen tekstitys Google Slidessa ja Google Meetissä
    • Tekstitys nauhoitetussa Google Meet -videoneuvotteluissa Google Drivessa
    • Näppäinoikotiet kaikissa G Suite -sovelluksissa
    • Äänikirjoittaminen Google Docsissa yli 15 komennon avulla
    • Suurennuslasi G Suiten sovelluksissa
    • Suuri kontrasti ja tumma tila
    • Näytönlukija Google Docsissa, Sheetissä ja Slidessa
    • Pistekirjoitus (Braille) näytönlukijaa tukevissa sovelluksissa
    • Braille available when supported by the screenreader
    • Lisätietoa esteettömyydestä:

2. Android for Enterprise

2.1 Varusta työntekijät Androidilla

  • Asiakaskokemus on kaikki kaikessa
    • 32 % kuluttajista lopettaisi tukemasta brändiä josta pitävät yhden huonon asiakaskokemuksen jälkeen
    • 46 % kuluttajista lopettaisi brändin tukemisen, jos eivät kokisi sen työntekijöitä osaaviksi
    • 44 % kuluttajista lopettaisi brändin tukemisen jos asiakaskokemus ei ole tehokas
  • Mobiilin kautta data tulee ihmisille käytettäväksi ja toimivaksi
  • Androidin monimuotoisuus tarjoaa sopivan laitteen lähes jokaiseen digitaaliseen käyttötarkoitukseen
    • Laitteita useasta hintaluokasta tietotyöläisille
    • Kestävät laitteet etulinjan työntekijöille
    • Tabletit sekä työntekijöille että kuluttajien käytettäväksi
    • Erikoislaitteet vaativiin ja haastaviin ympäristöihin
  • Google ei kehitä ainoastaan Androidia alustana, vaan myös Android Enterprise -ohjelmaa, joka tukee Androidin käyttöä erityisesti yrityksissä
    • Tietoturvaa useassa tasossa
      • EMM-hallintapolitiikat
      • Google Play Protect sovelluksille
      • Käyttöjärjestelmätason tietoturvaominaisuudet
      • Laitetason tietoturvaominaisuudet
    • Kattava ja selkeä hallittavuus
      • Keskitetty hallinta EMM-hallintapolitiikkojen määrittämiseen, laitteiden käyttöönottoon ja sovellusten hallintaan
      • Joustavat politiikat laitteiden hallintaan eri tarpeisiin
      • Helppo ja nopea käyttöönotto, myös isommassa skaalassa
      • Joustavuus ja innovaatio
    • Ominaisuudet etulinjan työskentelyyn
      • Avustamaton etähallinta pääkäyttäjille
      • Usean käyttäjän tuki
      • Lukitustila (esim. vain tietyn sovelluksen käyttö)
    • Ominaisuuksia loppukäyttäjille
    • Pidä henkilökohtainen data turvassa, kun työ- ja henkilökohtaisten sovellusten ja tietojen välillä on selkeä ero
    • Tutut Googlen toimistotyökalut ja muut yrityssovellukset mukana mobiilissa

2.2 Androidin tietoturvasta

  • Android on maailman suurin mobiilialusta:
    • Yli 2,5 miljardia aktiivista laitetta
    • Google Playssa, joka on maailman suurin sovelluskauppa, on yli 2 miljoonaa sovellusta ja yhteensä yli 90 miljardia sovellusta on asennettu sen kautta
  • Android-laitteen suojaaminen on vaikea tehtävä, koska se on avoin ekosysteemi. Android-laitteita suojataan neljällä eri tasolla:
    • Laitteistotaso
      • Google valtuuttaa partnereita rakentamaan Android-laitteita tietyillä laitteistokomponenteilla
        • Android pitää sisällään useita rautatason suojausmekanismeja, joiden avulla muun muassa:
          • Järjestelmän kriittiset salaustoiminnot suoritetaan erillisessä komponentissa
          • Varmistetaan käynnistyksen yhteydessä, että laitetta ei ole fyysisesti muutettu
          • Estetään uudemmalla käyttöjärjestelmällä luodut salausavaimet eivät ole käytettävissä vanhemmilla käyttöjärjestelmien versioilla
      • Käyttöjärjestelmätaso
        • Android on rakennettu Linuxin päälle, jonka tietoturvaominaisuuksia on vahvistettu
          • Muun muassa haavoittuvuuksien hyödyntämistä (engl. exploits) on erittäin vaikea ketjuttaa
        • Sovelluksia suoritetaan omissa ympäristöissään (engl. sandboxing)
        • Henkilökohtaisen ja työprofiilin kaikki tiedot eriytetään
      • Googlen palvelut
        • Googlella on useita palveluita, jotka auttavat huolehtimaan Android-laitteiden tietoturvasta, kuten:
          • Safe Browsing: turvaa selailua verkossa, ehkäisee haittaohjelmia ja suojaa käyttäjää sosiaaliselta manipuloinnilta (engl. social engineering)
          • SafetyNet: suojaa laitetta uhilta, kuten laitteen peukaloinnilta, haitallisilta URL-osoitteilta sekä sovelluksilta ja vääriltä käyttäjiltä
          • Google Play Protect: laitteeseen sisäänrakennettu tietoturvaohjelmien havaitsemisohjelma jota tukee koneoppiminen
      • Sovellustaso
        • Google velvoittaa, että kun kehittäjät rakentavat sovelluksia, heidän on tehtävä asiat tietyllä tavalla. Muutoin sovellus ei toimi,
        • Google panostaa valtavasti kehittäjäyhteisön kouluttamiseen oppain, videoin ja edustusohjelmien kautta (engl. developer advocate programs)
        • Ainut virallinen tapa asentaa Android-sovelluksia yritysasiakkaille on Google Playn kautta, jota suojataan vahvasti monin eri tavoin
        • Google Play Protect:
          • Maailman laajimmin käytetty mobiiliuhkien havaitsemispalvelu, joka tarjoaa sovellusanalyysin, näkyvyyden ja hallittavuuden EMM-kumppaneille (Enterprise Mobile Management)
          • Se suojaa lähes 2,5 miljardia laitetta ja skannaa yli miljardia sovellusta päivittäin laitteilla
          • Se toimii reaaliajassa ja havaitsee uhkia ympäri vuorokauden. Se skannaa jopa järjestelmäosion sovellukset, kuten esimerkiksi operaattorin asentamat sovellukset OTA-päivitysten kautta
      • Androidin tietoturvapäivitykset
        • Tietoturvapäivityksiä 30 päivän välein
        • Google Play -palveluiden omat erilliset tietoturvapäivitykset aina tarvittaessa
        • Mahdollisuus tehdä manuaalisia off-line päivityksiä (Android 10 ja sitä uudemmat versiot)
        • Mahdollisuus asentaa järjestelmäpäivityksiä manuaalisesti
        • Organisaatiot voivat testata, porrastaa ja ajoittaa asennuksia
  • Android Enterprise -nykyaikaisella hallinnalla
    • Maailman laajin mobiililaitteiden ekosysteemi, josta yritysten on helppo valita, ottaa käyttöön ja hallita Android-laitteita ja palveluita
    • Android Enterprise
      • Kattava, monikerroksinen tietoturva-arkkitehtuuri
      • Johdonmukainen, tehokas ja joustava hallittavuus
      • Sovellusten jakelu organisaation hallitsemasta sovelluskaupasta jota suojaa Google Play Protect

2.3 Uusia ja tulevia ominaisuuksia Android Enterpriseen

Android Enterprise -tiimi tekee yhteistyötä useiden eri tahojen kanssa, kuten:

  • Laitevalmistajat
  • Verkkotoimittajat
  • Endpoint Management -ratkaisujen toimittajat (EMM)
  • IT:n ulkoistuspalveluiden tarjoajat
  • Sovelluskehittäjät

Androidia ei ole suunniteltu ainoastaan kuluttajille, vaan myös yrityskäyttöön moniin erilaisiin tarpeisiin:

  • Älypuhelimet
  • Tabletit
  • “Single-use” -laitteet
  • Rugged-laitteet
  • Kioskilaitteet
  • Myyntijärjestelmien endpointit
  • Digital signage

Google investoi uuteen Android 11 -käyttöjärjestelmään erityisesti yrityskäyttöä ajatellen:

  • Tietoturva
    • 4 tietoturvan tasoa
    • Useita sertifikaatteja kuten:
      • CC/NIAP MDF PP
      • FIPS 140-2
      • DISA STIG
      • ISO 27001 & SOC 2 Type 2
    • Henkilökohtaisten ja yrityksen omistamien tietojen erottaminen samalla laitteella
      • Henkilökohtaisen sovellusten ja datan suojaaminen vaikka laitehallintaa sovellettaisiin.
      • Käyttäjille ilmoitetaan automaattisesti, jos heidän sijaintitietojaan jaetaan yritykselle / yrityksen sovelluksilla.
    • Tiukemmat vaatimukset sijaintitiedon keräämiseen Android-sovellusten taustalla
      • Vaatii jatkossa erillisen Google Play Review -prosessin hyväksynnän
  • Integroinnin ja käyttöönoton helppous
    • Zero-touch
      • Globaalisti 250+ jälleenmyyjää ja 40+ laitevalmistajaa, jotka tukevat zero-touchia
    • Uudistuksia hallittuun Google Play -sovelluskauppaan
      • Sovelluspäivityksiä voi myöhäistää 90 päivän ajalle
      • Korkean prioriteetin päivitykset, joita voidaan suorittaa toimittaa sääntöjen ohi
      • Google Play Consoleen uusi käyttöliittymä
  • Käyttökokemus
    • Henkilökohtaisen ja yrityksen omistaman tiedon helppo erottelu myös sovellusten sisällä
    • Soittaminen suoraan Chrome-selaimesta PC:llä

3. Chrome Enterprise

3.1 Etätyöskentely Chrome Enterprisen avulla

Gartnerin mukaan COVID-19 -pandemiasta johtuen 88 % organisaatioista on pyytänyt työntekijöitään työskentelemään etänä. Etätöiden lisääntyminen on kuitenkin kasvanut jo vuosia:

  • Kotoa työskentely on kasvanut 173 % vuodesta 2005 lähtien
  • 95 % Yhdysvaltojen tietotyöläisistä on sanonut, että he haluaisivat työskennellä etänä
  • Vuoteen 2030 mennessä kysyntä etätyömahdollisuutta kohtaan kasvaa 30 %

Tästä johtuen organisaatiot kohtaavat enemmissä määrin teknologiaan, pääsynhallintaan ja tietoturvaan liittyviä haasteita:

  • Laitteiden määritys ja toimitus työntekijöille
  • Kasvanut hyökkäyspinta-ala yrityksen laitteisiin ja tietoturvapoliitikkojen määrittely sekä ylläpito
  • Lisääntyneet haittaohjelmat ja tietojenkalasteluhyökkäykset
  • Pääsy- ja käytönhallinnan mahdollistaminen yrityksen tietoihin

Toimivaan etätyömalliin yritykset tarvitsevat ratkaisuja erityisesti kolmella eri osa-alueella:

  • Työntekijäkokemus, joka on tuottava ja tietoturvallinen
  • Työkalut työntekijöille, jotka kannustavat yhteydenpitoon ja yhteistyöhön
  • IT:n kyky hallita laitteita keskitetysti etänä

Miten Chrome Enterprise voi auttaa:

  • Se on kokonaisvaltainen, pilvipohjainen alusta mobiili- ja etätyöskentelyn mahdollistamiseen yrityksille
    • Ota laitteita käyttöön nopeasti
    • Suojaa data, laitteet ja käyttäjät
    • Hallitse keskitetysti etänä
    • Tarjoa sovellukset joita työntekijät tarvitsevat
    • Alhaisemmat kokonaiskustannukset, kun:
      • Vältytään virussuojauksen määritelmäpäivityksiltä
      • Käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat helpot ja nopeat
      • Vältytään laitteistopäivityksiltä
      • Vältytään laitteiden ja tietojen varmuuskopioinnilta

Kuinka pääset alkuun:

  • Chrome-valmiit ratkaisut:
    • Hallitut Chrome-laitteet: laaja valikoima johtavien tuotemerkkien laitteita
    • Muuta tietokoneet ja Macit Chrome-laitteiksi CloudReadyn avulla
    • Hallitse Chrome-selaimia CBCM:n avulla (Chrome Browser Cloud Management) kaikilla alustoilla
  • Työskentelemällä Googlen partnereiden kanssa on mahdollista saada laitteet valmiiksi konfiguroituna ja lähetettynä suoraan työntekijöille

3.2 Uusia ja tulevia ominaisuuksia Chrome Enterpriseen

Admin Consoleen on tullut lukuisia uusia parannuksia niin käytettävyyteen kuin asetusten määrittämiseen liittyen:

  • Memory Limit Policy
    • Voit määrittää muistille määrän jota Chrome voi käyttää, ennen kuin se alkaa hävittämään välilehtiä
    • Hyödyllinen ominaisuus etenkin organisaatioille, joilla on suuret Citrix- tai VMware-ympäristöt
  • Feature rollout -asetukset
  • MacOS PKG-asentaja

Merkittävimmät päivitykset joita Chrome OS:lle vielä tämän vuoden aikana julkaistaan koskevat keskitettyä hallintaa, tietoturvaa ja loppukäyttäjille suunnattuja ominaisuuksia. Tässä muutama nosto:

  • Pääkäyttäjät voivat tarkistaa Admin-paneelista, mitä Chrome OS ja Chrome-selain versiota käyttäjät tietokoneillaan käyttävät
  • Välimuistin ja evästeiden tyhjennys etänä
  • Prosessi Chromen lisäosien hallintaan organisaatiossa
  • Chromen välilehtien lähettäminen toiseen ikkunaan
  • Tuen jatkuminen Chrome-selaimelle Windows 7 -käyttöjärjestelmässä

3.3 Chrome OS -käytön kasvattaminen tehokkaalla muutoksenhallinnalla

Muutos voi näyttäytyä kahdella tavalla:

  • Chosen change
    • Muutos, joka on itse valittu ja päätetty.
    • Tärkeää on innostaa muutoksen kohteena olevat ihmiset ja ylläpitää tätä innostusta
  • Imposed change
    • Määrätty, mahdollisesti yllättävä muutos.
    • Ei herätä innostusta, mutta oikein kommunikoituna ja järjestettynä lopputulos miellyttää muutoksen kohteena olevia ihmisiä

Käyttöönottoprosessissa on oltava selkeä visio, joka on oltava tiedossa kaikilla. Tähän on määritelty neljä avainkohtaa:

  1. Miksi: Selkeä kuva siitä, miksi Chromebookeihin siirrytään
  2. Kohdistettu viestintä: Varmistu että muutos on kommunikoitu yksilötasolle saakka
  3. Henkilökohtainen sitoutuminen: Varmistu, että organisaatiossasi on yksilötasolla sitouduttu muutokseen niin, että käyttäjä ymmärtävät sille myös syyn sekä heidän saamansa hyödyt
  4. Jatkuva kouluttautuminen: Varmistu, että käyttäjiä koulutetaan jatkuvasti ja he saavat tukea prosessiin

Kerää palautetta ja kehitä toimintaa palautteen perusteella. Hyödyllisiä resursseja Chromebookkien käyttöönottoon ja käyttöön liittyen:

3.4 Chrome OS: Pilveen rakennettu moderni OS-arkkitehtuuriin

Chrome OS on nopea ja tietoturvallinen käyttöjärjestelmä Chromebookeille, joka luotiin pilvinatiivia työskentelyä varten.

Muutamia Chrome OS:n ominaisuuksia:

  • Käynnistyy uudelleen jopa 6 sekunnissa
  • Salamannopeat, huomaamattomat päivitykset
  • Akun kesto on jopa 12 tuntia
  • Virtuaalityöpöydät mahdollistaa nopean siirtymän eri työympäristöjen välillä
  • Ei tarvetta erillisille antivirus- tai varmuuskopiointisovelluksille

Kirjautuminen Chromebookiin tapahtuu käyttäjän omilla G Suite -tunnuksilla, jolloin esimerkiksi käyttäjän omat kirjanmerkit ja selainlisäosat ovat välittömästi käytettävissä, millä tahansa Chromebookilla. Käyttäjä ei tällöin ole myöskään laiteriippuvainen; jos Chromebook katoaa tai varastetaan, käytännössä menetetään vain itse laite. Kaikki data on salattua, joten kenelläkään ulkopuolisella ei ole mahdollista päästä dataan käsiksi.

Chromebookeilla voidaan Linux- ja nykyisin myös Windows-pohjaisia sovelluksia.

Mitä hyötyä Chrome OS:stä on IT-pääkäyttäjän näkökulmasta:

  • Vähentää riskiä datan menetykseltä tai varastamiselta, sillä koko Chrome OS-arkkitehtuuri on suunniteltu tietoturvaa silmällä pitäen Googlen toimesta, niin käyttöjärjestelmä kuin selain, laitteet sekä sovellukset.
  • Chrome-selaimella jokainen välilehti toimii omana “sandboxinaan”, eivätkä ne pääse käsiksi toisten välilehtien tai sovellusten tietoihin.
Niko Kultalahti
Head of Marketing

Lue lisää samanlaisia artikkeleita