Kirjoittaja
Severi Sjöblom

Kuluttajakommunikaatiovälineiden käyttö yritystoiminnassa

Forbes uutisoi viime viikolla haavoittuvuudesta Facebookin omistamassa WhatsAppissa. Hyökkääjä voi toimittaa käyttäjälle muokattua koodia sisältävän .mp4-tiedoston, joka mahdollistaa haavoittuvuuden laitteella. Haavoittuvuuden avulla laitteelle voidaan esimerkiksi kohdistaa palvelunestohyökkäys tai jopa saamaan itse laite hyökkääjän haltuun. Kuten arvata saattaa, jälkimmäisessä tapauksessa kaikki laitteessa olevat tiedot ovat hyökkääjän käsissä. Asiasta Suomessa uutisoi Tivi.

Ottamatta kantaa hyökkäyksessä käytettäviin tapoihin voidaan todeta, että WhatsAppin kaltaisten kuluttajille suunnattujen tuotteiden ja palveluiden käyttö liiketoiminnan kommunikaatiokanavana ei ole turvallista. Ongelmana ei ole ainoastaan haavoittuvuudet vaan myös se tosiasia, että nämä kyseiset tuotteet ja palvelut ovat nimenomaan suunnattu kuluttajille ja useimmiten ilmaisia käyttää. Kun itse palvelun käyttö on kuluttajille ilmaista, niin palvelua ylläpitävällä yrityksellä täytyy olla muita keinoja tulon hankkimiseen, kulujen kattamiseen ja mahdollisen voiton tekemiseen. Useimmiten näissä tapauksissa tuloja saadaan käyttäjistä kerätystä datasta ja näiden tietojen hyödyntämisestä esimerkiksi kohdennetussa mainonnassa, joko itse palvelun tarjoajan tai sen kumppaneiden toimesta. Lisäksi palveluiden käytön sopimuksissa (engl. terms of service) on lähtökohtaisesti aina eroja kun vertaillaan sopimuksia kuluttaja- ja yrityskäytössä.

Nyt kannattaakin lähteä miettimään vaihtoehtoisia työkaluja, mikäli omalla työpaikallasi käytetään “ilmaisia” palveluita kuten Facebook tai WhatsApp. Me pystymme auttamaan teitä tämän asian kanssa, joten ole epäröimättä yhteydessä meihin.

Vaihtoehtoisia, yrityskäyttöön suunnattuja työkaluja ja palveluita

Happeo

Happeo on organisaatioille tarkoitettu digitaalinen työskentelyalusta, jonka asiakkaita ovat keskisuuret ja suuret yritykset kuten BMW, Rovio ja Neste. Vuonna 2017 Euroopan unioni nimesi Happeon yhdeksi lupaavimmista startup-yrityksistä.

Gapps on Happeon virallinen kumppani ja ainoa yritys Suomessa, joka tarjoaa Happeon konsultointia, käyttöönoton sekä tuki- ja koulutuspalveluita. Suomessa Gapps on auttanut esimerkiksi Bygghemma Finlandia jäsentämään ja selkeyttämään viestintää Happeon avulla.

Hangouts Chat

Hangouts Chat tarjoaa tiimeille tavan olla yhteydessä toisiinsa virtuaalihuoneissa. Syvä integraatio G Suiteen mahdollistaa dokumenttien, taulukoiden, esityskalvojen, kalenterin ja muiden tiedostojen upottamisen suoraan keskusteluihin, joka tehostaa yhdessä työskentelyä ja viestimistä.

Hangouts Meet

Hangouts Meet on videoneuvottelusovellus, joka on suunniteltu vaivattomaan neuvotteluun. Sovellus tarjoaa korkealuokkaisen videon ja äänen laadun. Neuvotteluun osallistuminen on helppoa ja nopeaa. Osallistujien ei tarvitse ladata mitään, eikä asentaa selaimeen ylimääräisiä lisäosia. Lisäksi Hangouts Meetiin on tarjolla isompiin neuvotteluihin ja palavereihin tarkoitettuja laitteita.

Severi Sjöblom
Key Account Manager

Lue lisää samanlaisia artikkeleita

Haluatko kirjoitukset suoraan sähköpostiisi?