Rakenna markkinoinnin datavarasto

Tiedätkö mikä on yrityksesi ROMI? Osaatko kohdentaa markkinointibudjettisi niin, että saat siitä täyden hyödyn irti? Onko markkinoinnilla ja myynnillä yhteiset luvut? Luodaan teille datavetoinen myynnin ja markkinoinnin kulttuuri.

Olen kiinnostunut!

Datavarastolla markkinoinnin ja myynnin tieto rahaksi.

Useimmissa yrityksissä kaikki asiakashankintaan liittyvä data on olemassa, mutta hajautunut kymmeniin eri markkinoinnin ja myynnin järjestelmiin. Siksi todellisen ROMI:n mittaaminen on hankalaa eikä markkinointibudjettia pystytä hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.

Markkinoinnin datavarastolla saat täyden näkyvyyden asiakashankintadataan ja muutat markkinointidatan rahaksi.

Keskitetty datavarasto

Datavarastolla saatte omistajuuden ja täyden näkyvyyden markkinoinnin ja myynnin dataan sekä koko historiatietoon.

Mittaa, älä arvaa

Keskitetyllä datavarastolla saatte täyden näkymän asiakashankinnan toimivuuteen ja tuottoon. Se mahdollistaa myös laskemaan ja mittaamaan esimerkiksi asiakkaan elinkaaren arvoa, eri kanavien konversioiden tarkempaa vertailua ja tekemään tehokkaampaa segmentointia.

Aloittaminen on nopeaa

Datavaraston käyttöönotto saattaa kuulostaa järeältä projektilta, mutta se ei sitä enää tänä päivänä ole. Meillä on selkeät sävelet siihen, miten pääsemme kanssanne nopeasti ja tehokkaasti liikkeelle.

Markkinoinnin datavarasto nopeasti, ketterästi ja liiketoimintalähtöisesti

Datavaraston käyttöönotto saattaa kuulostaa järeältä projektilta, mutta se ei sitä enää tänä päivänä ole. Ohessa on kuvattu mitä vaiheita markkinoinnin tietovaraston perustamiseen kuuluu Gappsin mallissa. Meillä on selkeät sävelet siihen, miten lähdetään liikkeelle.

Kirkastetaan tarve:

Ensimmäinen askel on selvittää, miksi markkinointisi ylipäätään tarvitsee tietovarastoa. Liiketoiminnan ja strategian kannalta syy voi olla esimerkiksi juuri se että saadaan näkyvyys kaikkeen yrityksen markkinoinnin ja myynnin informaatioon.

Tunnistetaan datalähteet:

Seuraavaksi tarvitaan lähdedata, jonka avulla liiketoiminnan kysymyksiin aletaan selvittämään vastauksia. Datalähteiden määrällä ei hyvin suunnitellussa kokonaisuudessa ole rajaa. Liikkeelle kannattaa kuitenkin lähteä kevyesti esimerkiksi  yhdellä tai kahdella lähteellä ja rakentaa sen päälle lisää. Näin ratkaisun hyödyt tulevat pienellä panostuksella esiin ja päästään ketterästi liikkeelle./p>

Valitaan alusta:

Tietovarasto on datavetoisen markkinoinnin ydin – datan pitkäaikainen säilytyspaikka sekä analytiikan ja raportoinnin moottori. Me käytämme Googlen BigQuerya, joka kuuluu Google Cloud Platformiin ja on markkinoiden kustannustehokkain sekä suorituskyvyltään paras alusta datavaraston rakentamiseksi.

Rakennetaan integraatiot:

Kun tietovarasto ja ensimmäiset datalähteet valittu, on aika rakentaa yhteys näiden välille. Integraatioiden rakennus on tyypillisesti dataprojektin teknisin ja vaikein osuus. Me käytämme usein Supermetricsiä, joka tarjoaa valmiit integraatiopalikat useaan tunnettuun markkinoinnin ja myynnin lähdejärjestelmään. Tarvittaessa rakennamme integraation itse.

Valitaan raportointityökalu:

Raportointi- ja BI-työkaluilla saadaan datasta haluttu informaatio irti ja luodaan liiketoiminnan tarpeeseen osuvat raportit ja dashboardit. Dashboardit ovat jatkuvasti kytkettyjä datavarastoon ja näkymät päivittyvät automaattisesti datan muuttuessa. Usein suosittelemme lähtemään liikkeelle Google Data Studion avulla.

Tämä Proof-of-Concept pystyyn parissa päivässä

2 datalähdettä

Big Queryn käyttöönotto

Integraatiot Supermetricsillä

3 dashboardia Google Data Studiolla

Keskustelin projektin alussa muiden potentiaalisten ehdokkaiden kanssa, mutta tarve ei usein kohdannut ymmärrystä siitä, mitä me todella tarvitsimme. Gapps on yritys, joka pystyy ottamaan vastaan vaativan haasteen – asiakasta kuunnellen.

Miten aloitetaan?

Ole meihin yhteydessä. Autamme proof-of-conceptin suunnittelussa ja toteutuksessa, sparraamme liiketoiminnan tavoitteiden kanssa, vastaamme teknisestä setupista ja kehitämme dashboardeja markkinoinnin käyttöön. Olemme mielellämme mukana jatkuvassa kehityksessä, jos PoCin jälkeen päätätte lähteä systemaattisesti kehittämään datavetoisen markkinoinnin kulttuuria.

Tunnen modernien tietovarastojen rakentamisen ja hyödyt ketterillä menetelmillä. Olen käynnistänyt useampia markkinoinnin tietovarastohankkeita suomalaisille yrityksille.

- Tuomas Lähteenmäki, Gapps

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä.